
Graafinen ääni viittaa erilaisiin tapoihin, joilla musiikkia pyrittiin tuottamaan (yleensä) filmille optisesti tai muuten luettavaksi. Kysymys ei kuitenkaan ollut vain projektista, jolla elokuviin ja animaatioihin voitaisiin tuottaa taustamusiikia, vaan monella alan avantgardistisista neroista oli huomattavasti kunnianhimoisempi tavoite: tuottaa uusia soittimia tai uusi rajoitteista vapaa tapa tehdä musiikkia äärettömän laajalla skaalalla vailla eri soitinten rakenteen luomia tonaalisia kahleita. Kenties upein ajatus löytyi eräältä, joka visioi alkuaineiden jaksollisen järjestelmän pohjalta luotavaa soitinten/äänen värin jaksollista järjestelmää, jonka uusi äänisynteesi nyt mahdollistaisi. Minkälainen soitin olisi esimerkiksi tarkalleen fagotin ja oboen välissä?

Kuvassa Evgeny Sholpon Variofon-nimiselle laitteelle leikattuja levyjä.
Illan päätteeksi Smirnov sekä joukko (oletettavasti) akatemialaisia opettajia ja oppilaita soittivat viiden laptopin ja usean käden liikkeisiin reagoivan sensorin avulla pienen konsertin. Kenties Smirnovin workshopissa tehdyin laittein saatiin hauskasti väänneltyä niin ihmispuhetta, kuin perinteistä bitinmurskaustakin erilaisilla pohjaäänillä. Jonkin laitteen poimima sähkösärinä häiritsi kuitenkin aika ikävästi, eikä soitolla tuntunut muutenkaan olevan kovin harkittua päämäärää. Mukava päätös esitykselle joka tapauksessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti